Informacje ogólne
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawane są na warunkach
określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom
uprawnionym do alimentów (Dz. U. Z 2009 r. Nr 1, poz. 7 z późn. zm.).
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują:
1. obywatelom polskim;
2. cudzoziemcom:
• jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym,
• przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie
zezwolenia na osiedlenie się, zezwolenia na pobyt rezydenta
długoterminowego Wspólnot Europejskich oraz zezwolenia na zamieszkanie
na czas oznaczony udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w
art. 53 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
(Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.),
• przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z uzyskaniem statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej,
jeżeli
osoby te zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez
okres świadczeniowy, w którym otrzymują świadczenia z funduszu
alimentacyjnego
, chyba że dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł miesięcznie.
Przyznanie prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego uzależnione
jest od spełnienia kryterium dochodowego. Świadczenia te przysługują,
jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza
kwoty
725 zł.
Do świadczenia z funduszu
alimentacyjnego ma prawo osoba uprawniona do alimentów od rodzica na
podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd,
jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna.
Bezskuteczność
egzekucji w rozumieniu ww. ustawy oznacza egzekucję, w wyniku której w
okresie ostatnich dwóch miesięcy nie wyegzekwowano pełnej należności z
tytułu zaległych i bieżących zobowiązań alimentacyjnych.
Za
bezskuteczną egzekucję uważa się również niemożność wszczęcia lub
prowadzenia egzekucji alimentów przeciwko dłużnikowi alimentacyjnemu
przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności
z powodu:
• braku podstawy prawnej do pojęcia czynności
zmierzających do wykonania tytułu wykonawczego w miejscu zamieszkania
dłużnika,
• braku możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą.
Świadczenia
z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia
przez nią 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub
szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo w przypadku
posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności -
bezterminowo.
Zmiany w wysokości świadczeń z funduszu
alimentacyjnego na skutek zmiany wysokości zasądzonych alimentów
dokonuje się po wpływie tytułu wykonawczego do komornika sądowego
prowadzącego postępowanie egzekucyjne od miesiąca, w którym nastąpiła
zmiana wysokości zasądzonych alimentów.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona:
• została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej;
• zawarła związek małżeński.
Kryterium dochodowe
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli
dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty
725 zł.
Dochód rodziny w przeliczeniu na osobę ustala się
biorąc pod uwagę dochody odpowiednio następujących członków rodziny:
rodziców osoby uprawnionej, małżonka rodzica osoby uprawnionej, osobę, z
którą rodzic osoby uprawnionej wychowuje wspólne dziecko, pozostające
na ich utrzymaniu dzieci w wieku do ukończenia 25. roku życia oraz
dziecko, które ukończyło 25. rok życia otrzymujące świadczenia z
funduszu alimentacyjnego lub legitymujące się orzeczeniem o znacznym
stopniu niepełnosprawności, jeżeli w związku z tą niepełnosprawnością
przysługuje świadczenie pielęgnacyjne, a także osobę uprawnioną; do
rodziny nie zalicza się:
• dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego,
• dziecka pozostającego w związku małżeńskim,
• rodzica osoby uprawnionej zobowiązanego tytułem wykonawczym
pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do alimentów na jej rzecz.
Jeżeli prawo do świadczeń ustala się osobie uprawnionej pozostającej
pod opieką opiekuna prawnego, ustalając dochód, uwzględnia się tylko
dochód osoby uprawnionej.
Przy ustalaniu uprawnień do świadczeń z
funduszu alimentacyjnego brane są pod uwagę dochody członków rodziny
osiągnięte w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy oraz
zmiany w sytuacji dochodowej stanowiące utratę lub uzyskanie dochodu w
rozumieniu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
W
przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny po roku kalendarzowym
poprzedzającym okres świadczeniowy dochód ustala sie na podstawie
dochodu członka rodziny powiększonego o kwotę uzyskanego dochodu z
miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochdód został osiągnięty.
Natomiast w przypadku uzyskania dochodu w roku kalendarzowym
poprzedzającym okres świadczeniowy, uzyskany w tym roku dochód dzieli
się przez liczbę miesięcy, w których dochód ten był osiągnięty. Przepisy
o uzyskaniu dochodu mają zastosowanie, jeśli dochód uzyskany nadal jest
uzyskiwany w dniu ustalania prawa do świadczeń z funduszu
alimentacyjnego.
Uzyskanie dochodu w rozumieniu
ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oznacza uzyskanie
dochodu spowodowane:zakończeniem urlopu wychowawczego,
• uzyskaniem prawa do zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
• uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
• uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia
przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także
emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, z wyjątkiem
renty przyznanej rolnikowi w związku z przekazaniem lub dzierżawą
gospodarstwa rolnego,
• rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej;
• uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub
zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub
innej pracy zarobkowej.
W przypadku utraty dochodu przez
członka rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy
lub po tym roku ustalając dochód nie uwzględnia się kwoty dochodu, który
następnie został utracony. Utrata dochodu następuje na wniosek.
Utrata dochodu oznacza utracenie dochodu spowodowane:
• uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego,
• utratą prawa do zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
• utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
• utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego,
nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub
renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, z wyjątkiem renty przyznanej
rolnikowi w związku z przekazaniem lub dzierżawą gospodarstwa rolnego,
• wyrejestrowaniem pozarolniczej działalności gospodarczej;
• utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku
• macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
W przypadku gdy członek rodziny przebywa w instytucji zapewniającej
całodobowe utrzymanie, ustalając dochód rodziny w przeliczeniu na osobę,
nie uwzględnia się osoby przebywającej w tej instytucji.
Zatrudnienie lub inna praca zarobkowa jest rozumiane jako wykonywanie
pracy na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego, umowy o pracę
nakładczą oraz wykonywanie pracy lub świadczenie usług na podstawie
umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło, kontraktu
menedżerskiego albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni
produkcyjnej, spółdzielni kółek rolniczych lub spółdzielni usług
rolniczych, a także prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.
W przypadku ustalania dochodu z gospodarstwa rolnego przyjmuje się, że z
1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12
dochodu ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenie Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w
indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2011 r.
Zgodnie z treścią ww. obwieszczenia dochód ten w 2011 r. wyniósł
2713 zł, tj. 226,08 zł miesięcznie.
Dochody brane pod uwagę przy ustalaniu prawa do świadczeńz funduszu alimentacyjnego to:
• przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w
art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania
przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na
ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz
składki na ubezpieczenie zdrowotne,
• deklarowany w oświadczeniu dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów
o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pomniejszony
o należny zryczałtowany podatek dochodowy i składki na ubezpieczenia społeczn i zdrowotne,
• inne dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o
podatku dochodowym od osób fizycznych (w szczególności: alimenty na
rzecz dzieci, stypendia socjalne, należności otrzymywane z tytułu
wynajmu pokoi gościnnych).
Od dochodów odlicza się kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Wniosek o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego
Ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz
ich wypłata następują odpowiednio na wniosek osoby uprawnionej lub jej
przedstawiciela ustawowego.
Postępowanie w sprawie
świadczeń z funduszu alimentacyjnego prowadzi organ właściwy wierzyciela
tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwego ze względu na
miejsce zamieszkania osoby uprawnionej do świadczenia alimentacyjnego.
Wniosek składa się w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na
miejsce zamieszkania osoby uprawnionej. Realizacja świadczeń z funduszu
alimentacyjnego może być także przekazana do jednostki organizacyjnej
gminy np. do ośrodka pomocy społecznej.
Formularze wniosków,
zaświadczeń i oświadczeń niezbędnych do przyznania świadczeń udostępnia
organ wypłacający świadczenia z funduszu alimentacyjnego.
Prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego ustala się, na okres świadczeniowy tj. od dnia
1 października do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego.
Wnioski o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy są przyjmowane od dnia 1 sierpnia.
W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia z funduszu
alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z
dokumentami do dnia 31 sierpnia, ustalenie prawa do świadczeń z funduszu
alimentacyjnego oraz wypłata świadczeń przysługujących za miesiąc
październik następuje do dnia 31 października.
W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz
z dokumentami w okresie od dnia 1 września do dnia 31 października,
ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata
świadczeń przysługujących za miesiąc październik następuje do dnia 30
listopada.
W przypadku wystąpienia zmian w liczbie członków
rodziny, uzyskania lub utraty dochodu albo innych zmian mających wpływ
na prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego osoba uprawniona albo
jej przedstawiciel ustawowy, którzy złożyli wniosek o przyznanie
świadczenia z funduszu są obowiązani do niezwłocznego powiadomienia o
tym organu wypłacającego świadczenia.
Podstawowe dokumenty
Do wniosku o ustalenie prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego należy dołączyć
w szczególności:
• uwierzytelnioną kopię dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby ubiegającej się o świadczenie z funduszu alimentacyjnego;
• zaświadczenia
wydane przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego lub oświadczenia o
dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
fizycznych na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z
dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanym
w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy;
• oświadczenia o dochodzie członków rodziny rozliczających się na
podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uzyskanym w roku
kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy;
•
zaświadczenia lub oświadczenia dokumentujące wysokość innych dochodów
członków rodziny uzyskanych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres
świadczeniowy (alimenty, stypendia socjalne, dochód z gospodarstwa
rolnego), w szczególności zaświadczenie komornika prowadzącego
postępowanie egzekucyjne na rzecz uprawnionego o wysokości świadczenia
alimentacyjnego wyegzekwowanego w roku kalendarzowym poprzedzającym
okres świadczeniowy (jeśli postępowanie było prowadzone);
• zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne.
• oświadczenie
o bezskuteczności egzekucji lub zaświadczenie od komornika
prowadzącego postępowanie egzekucyjne stwierdzające bezskuteczność
egzekucji (za ostatnie dwa miesiące poprzedzające miesiąc złożenia
wniosku)
lub
• informacja właściwego sądu lub właściwej
instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z
wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą albo o niepodjęciu tych
czynności w szczególności w związku z:- brakiem podstawy prawnej do ich
podjęcia lub- brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną
miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą;
• dokument stwierdzający wiek osoby uprawnionej;
• odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty,
odpis postanowienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty, odpis
protokołu zawierającego treść ugody sądowej lub ugody zawartej przed
mediatorem;
• zaświadczenie lub oświadczenie o uczęszczaniu osoby
uprawnionej do szkoły lub szkoły wyższej, w przypadku, gdy osoba
uprawniona ukończyła 18 rok życia;
• w przypadku, gdy osoba
uprawniona znajduje się pod opieką opiekuna prawnego, orzeczenie sądu
rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dla osoby uprawnionej;
• orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, w przypadku posiadania takiego orzeczenia przez osobę uprawnioną;
• przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość alimentów,
jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani wyrokiem sądu lub ugodą sądową
do ich płacenia na rzecz osoby spoza rodziny;
• kopię karty
pobytu, w przypadku cudzoziemca przebywającego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na osiedlenie się,
zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich,
zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony udzielonego w związku z
okolicznością, o której mowa w art. 53 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z
późn. zm.) lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej
statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej (+oryginały do wglądu).
W przypadku, gdy okoliczności sprawy mające wpływ na prawo do świadczeń
z funduszu alimentacyjnego wymagają potwierdzenia innym dokumentem niż
wymienione powyżej, podmiot realizujący świadczenie może domagać się
takiego dokumentu.
Działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych
Działania wobec dłużników alimentacyjnych przewidziane w ustawie z
dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (DZ. U.
z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm.) podejmuje organ właściwy dłużnika
tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce
zamieszkania dłużnika alimentacyjnego. Realizacja ww. ustawy może być
także przekazana do jednostki organizacyjnej gminy np. do ośrodka pomocy
społecznej.
Działania wobec dłużników alimentacyjnych
podejmowane są na wniosek organu właściwego wierzyciela tj. wójta,
burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce
zamieszkania osoby uprawnionej jeśli:
1. osobie uprawnionej zostało przyznane prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego;
2. osoba uprawniona do świadczenia alimentacyjnego od rodzica lub
jej przedstawiciel ustawowy złoży do organu właściwego wierzyciela
wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego;
3. osoba uprawniona została umieszczona w pieczy zastępczej.
Wniosek osoby uprawnionej o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego
W przypadku bezskuteczności egzekucji osoba uprawniona do świadczenia
alimentacyjnego od rodzica lub jej przedstawiciel ustawowy może złożyć
do organu właściwego wierzyciela wniosek o podjęcie działań wobec
dłużnika alimentacyjnego. Egzekucja bezskuteczna w rozumieniu przepisów
ww. ustawy to egzekucja, w wyniku której w okresie ostatnich dwóch
miesięcy nie wyegzekwowano pełnej należności z tytułu zaległych i
bieżących zobowiązań alimentacyjnych.
Prawo to przysługuje
niezależnie od tego, czy w sprawie jest wypłacane świadczenie z funduszu
alimentacyjnego. Jeśli osobie uprawnionej zostało przyznane prawo do
świadczenia z funduszu alimentacyjnego, nie musi ona składać odrębnego
wniosku w sprawie podjęcia działań wobec dłużnika alimentacyjnego,
ponieważ organ wypłacający świadczenie z urzędu wystąpi o podjęcie
takich działań do organu właściwego dłużnika.
Wniosek o podjęcie
działań wobec dłużnika alimentacyjnego składa się w organie wypłacającym
świadczenia z funduszu alimentacyjnego w gminie wierzyciela. Do wniosku
należy dołączyć zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie
egzekucyjne o bezskuteczności egzekucji zawierające informację o stanie
egzekucji, przyczynach jej bezskuteczności oraz o działaniach
podejmowanych w celu wyegzekwowania zasądzonych alimentów. O takie
zaświadczenie może także wystąpić do komornika organ właściwy
wierzyciela.
Działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych przez organ właściwy dłużnika
Organ właściwy dłużnika przeprowadza wywiad alimentacyjny, w celu ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej
i zawodowej dłużnika alimentacyjnego, a także jego stanu zdrowia oraz
przyczyn niełożenia na utrzymanie osoby uprawnionej oraz odbiera od
niego oświadczenie majątkowe.
Organ właściwy dłużnika przekazuje
komornikowi sądowemu informacje mające wpływ na skuteczność prowadzonej
egzekucji, w szczególności zawarte w wywiadzie alimentacyjnym oraz
oświadczeniu majątkowym dłużnika alimentacyjnego.
W przypadku gdy
dłużnik alimentacyjny nie może wywiązać się ze swoich zobowiązań z
powodu braku zatrudnienia, organ właściwy dłużnika zobowiązuje go do
zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w
przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny oraz
informuje właściwy powiatowy urząd pracy o potrzebie aktywizacji
zawodowej dłużnika.
Jeżeli dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego lub odmówił:
1. złożenia oświadczenia majątkowego,
2. zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy,
3. bez uzasadnionej przyczyny, w rozumieniu przepisów o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przyjęcia propozycji
odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac
społecznie użytecznych, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac na
zasadach robót publicznych albo udziału w szkoleniu, stażu lub
przygotowaniu zawodowym dorosłych organ właściwy dłużnika wszczyna
postępowanie dotyczące uznania dłużnika za uchylającego się od
zobowiązań alimentacyjnych.
Decyzji o uznaniu dłużnika
alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych nie
wydaje sie wobec dłużnika, który przez okres 6 ostatnich miesięcy
wywiązywał się w każdym miesiącu ze zobowiązań alimentacyjnych w kwocie
nie niższej niż 50% kwoty bieżąco ustalonych w tytule wykonawczym
alimentów.
Gdy decyzja o uznaniu dłużnika za uchylającego się od
zobowiązań alimentacyjnych stanie sie ostateczna, organ właściwy
dłużnika:
• składa wniosek o ściganie dłużnika za przestępstwo
określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny
(Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.) oraz
• kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego.
Czynności podejmowane przez organ wypłacający świadczenie z funduszu alimentacyjnego w odniesieniu do dłużników alimentacyjnych
Dłużnik alimentacyjny jest zobowiązany do zwrotu organowi właściwemu
wierzyciela należności w wysokości świadczeń wypłaconych z funduszu
alimentacyjnego osobie uprawnionej, łącznie z ustawowymi odsetkami.
Odsetki są naliczane od pierwszego dnia następującego po dniu wypłaty
świadczeń z funduszu alimentacyjnego, do dnia spłaty.
Organ
właściwy wierzyciela wydaje, po zakończeniu okresu świadczeniowego lub
po uchyleniu decyzji w sprawie przyznania świadczeń z funduszu
alimentacyjnego, decyzję administracyjną w sprawie zwrotu przez
dłużnika alimentacyjnego należności z tytułu otrzymanych przez osobę
uprawnioną świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Należności te
podlegają ściągnięciu w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966
r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229,
poz. 1954 z późn. zm.).
Organ właściwy wierzyciela przekazuje dłużnikowi alimentacyjnemu:
1. informację o przyznaniu osobie uprawnionej świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
2. decyzję w sprawie zwrotu przez dłużnika alimentacyjnego
należności z tytułu otrzymanych przez osobę uprawnioną świadczeń z
funduszu alimentacyjnego;
3. informację o wysokości zobowiązań dłużnika alimentacyjnego wobec Skarbu Państwa z tytułu:
• wypłaconych osobie uprawnionej świadczeń z funduszu
alimentacyjnego na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do
alimentów,
• wypłaconych osobie uprawnionej na podstawie ustawy z
dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych
oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732 z późn. zm.)
zaliczek alimentacyjnych,
• wypłaconych na podstawie ustawy z
dnia 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 45,
poz. 200, z późn. zm.) świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Na podstawie art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, organ
właściwy wierzyciela przekazuje do biura informacji gospodarczej
informację gospodarczą o zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika
alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art.
28 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy, w razie powstania zaległości za okres
dłuższy niż 6 miesięcy.